Geluid heeft een geweldig effect op ons leven. Het roept herinneringen, emoties en andere sterke fysiologische reacties op. Tijdens de pandemie ervoeren velen moeilijke emoties van stress, isolatie, verveling en zelfs woede. Mensen reageerden door naar hun balkons, ramen en zelfs daken gaan over de hele wereld om te zingen. De reactie was onmiddellijk: een gelukkige schakelaar werd omgedraaid, de geesten stegen en buren juichten en klapten in hun handen.
De kracht van geluid verbindt, verheft, inspireert en overstijgt culturen, talen en zelfs de visuele wereld. Laten we eens kijken naar wat sonic branding is, waarom je het zou moeten gebruiken, hoe je het in je merkervaring kunt integreren en hoe je een strategie kunt ontwikkelen.
Wat is Sonic-branding?
Bigstock
Wist je dat we reageren op geluid in 0,146 seconden? Geluid beïnvloedt elk aspect van ons leven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat geluid een krachtig emotioneel effect op ons heeft.
Sonic branding is een holistische en strategische benadering van het gebruik van geluids- en audio-elementen, zodat uw merk zowel gehoord als gezien wordt. Het bevat stem, jingles, liedjes en identifiers die een emotionele band met uw consumenten opbouwen. Het is de creatie van een uitgebreide audiomerkarchitectuur. Enkele van de beste en meest iconische voorbeelden zijn: NBC klokkenspel dat al 90 jaar bestaat en het eerste handelsmerk was, Intel’s audiologo waarvan wordt gezegd dat het elke vijf minuten ergens ter wereld wordt afgespeeld, McDonald’s I’m Lovin It “ba da ba ba ba” deuntje, Mastercard’s muziekalbum van onschatbare waarde dat beschikbaar is op Spotify met nummers van 10 artiesten en de 1-877 Kars4Kids lied dat een eigen leven is gaan leiden en landelijk een kracht ten goede is geworden. Bron.
Sonic branding creëert een gedenkwaardige merkervaring, waarbij consumenten betrokken worden bij elk mogelijk merkcontact.
Waarom zou u Sonic Branding opnemen?
Bigstock
Om je te onderscheiden van de concurrentie, is het van cruciaal belang om innovatieve manieren te vinden om in contact te komen met consumenten. Door sonic branding in uw strategie op te nemen, draagt u bij aan de algehele consumentenervaring en bouwt u nauwere relaties op.
Hier zijn een aantal redenen waarom u zou moeten overwegen te investeren in sonic branding, zodat uw merk echt kan opvallen:
- 74% van de jongvolwassenen voelt zich emotioneel verbonden met merken, dankzij muziek
- Muziek verbetert merkherkenning met 46%
- 40% van de bedrijven integreert voice branding in hun marketinginspanningen
- Merken die muziek gebruiken, hebben 96% meer kans om herinnerd te worden door consumenten
- Audioadvertenties hebben twee keer zoveel kans om de koopintentie en informatie-intentie te verhogen dan display-advertenties
- Muziek en het tempo ervan kunnen het gedrag van klanten beïnvloeden (langzamere muziek verhoogde de verkoop bij een Amerikaanse supermarktketen met 39,2%)
(Bronnen: Schrijversblok Live, Modev-blogen Audioconcept)
Als dit je er niet van heeft overtuigd dat je bedrijf sonic branding nodig heeft, bekijk dan deze 10 redenen waarom:
- Als eerste marktvoordeel in uw niche
- Verhoogt de naamsbekendheid
- Creëert merkconsistentie
- Helpt differentiatie
- Verhoogt emotionele herinnering
- Verandert de perceptie op een positieve manier
- Verandert hoe we ons voelen
- Herinnert ons aan iets belangrijks
- Overtuigt ons om te handelen
- Verhoogt de merkpersoonlijkheid
Hoe Sonic Branding te gebruiken
Foto door Gaston Roulstone op Unsplash
Er zijn verschillende soorten audio-inhoud om te integreren in uw merkstrategie. Voordat je erin duikt, is hier een lijst van 13 om te overwegen:
- Audio-logo’s:MGM’s iconisch leeuwengebrul met hun audiologo als voorbeeld
- Audionamen: LinkedIn’s gebruik van uw naam in audiovorm
- Audio- of video-inhoud:
- Social Media: Elf heeft opdracht gegeven voor een merklied, “Ogen Lippen Gezicht” met duizenden beroemdheden, influencers en makers van inhoud zoals Bretagne Broskisluit aan bij de trend van lipsynchronisatie en make-uptutorials.
- TV: de populaire Wet en orde televisiefranchise staat bekend om zijn iconische “doink-doink” en hun “da, da, da, da, dong.” Dit zijn hun kenmerkende geluiden geworden en worden opgenomen in hun advertentiecampagne.
- Radio: Denemarken Radio moest meer aanwezig zijn als het moedermerk. Dus introduceerde het sonic branding op zijn radiostations, tv-kanalen, tal van websites en streamingdiensten.
- Audio en video streamen: Pandora heeft hun eigen kenmerkende geluid ontwikkeld.
- Podcast of vlog: Overweeg het gebruik van muziek of jingles in je podcast/vlog. Zorg ervoor dat het volume niet te hoog is om de aandacht af te leiden van wat u presenteert of te laag om niet de gewenste stemming te creëren. Jingles en audiologo’s zijn andere opties om de algehele ervaring compleet te maken.
- Audio-advertenties:Verkoopsteam Customer 360 Product-advertentie begint met een rustgevende vrouwenstem en rustgevende geluidseffecten die u vertellen te ontspannen en een pauze te nemen terwijl zij de stressvolle details van uw werk regelen.
- Website-interacties of klikken op knoppen.
- Script schrijven en stemkunsten.
- Samengestelde afspeellijsten: Kruiden Essences heeft een afspeellijst uitgebracht met ‘liedjes om onder de douche te zingen’.
- Door audio vervaardigde apparaten (dwz computers, mobiele telefoons, computerspellen, apparaten, enz.): Appel is zijn tijd ver vooruit op het gebied van sonic branding en creëerde een nummer, “Start Up”, dat al meer dan 45 jaar bestaat. Of je nu Apple Computer, Apple Phone, Apple Pay of AirPods gebruikt, het nummer biedt emotionele signalen en verwachtingen van de consument voor elke interactie.
- Audioboeken: Een overgang van een handtekeningpagina of een introductie van een audioboek.
- Klantenservice: Houd muziek vast wanneer klanten contact opnemen met het klantenservicecentrum. Cisco’s hold-muziek is al een tijdje trending en is behoorlijk pakkend, het is de moeite waard om even te bellen om te luisteren.
- Persoonlijke ervaringen: Muziek speelt wanneer consumenten uw fysieke winkel, evenementen, conferenties, beurzen, beurzen, enz. bezoeken. AT&T heeft een flagshipstore in San Francisco. Als je de roltrap naar de tweede verdieping neemt, trekt een muziekstuk met een laag volume instrumentaal nummer, dat de interesse van de consument wekt, hen naar binnen, waarbij de muziek een crescendo bereikt als ze de tweede verdieping binnenkomen.
- Productgeluiden en design.
Ontwikkel een sonische merkstrategie
foto door Fernando Batista Aan Unsplash
Laten we beginnen met het ontwikkelen van uw sonische merkstrategie. Hier zijn vier stappen die u in gedachten moet houden bij het maken van een strategie die uw geluidsidentiteit opbouwt.
1. Onderzoek & Inzichten
- Ken uw doelgroep: Hier zijn enkele vragen die u moet overwegen voordat u begint met het ontwikkelen van uw sonische merkstrategie.
- De leeftijd van uw klant
- Wat zoeken uw klanten van u?
- Welke merkgeluiden resoneren met consumenten?
- Wat wil je dat je geluid aan je klanten overbrengt: dramatisch, opwindend, zachtaardig, gastvrij, leuk, zorgeloos, gezinsvriendelijk, romantisch, verleidelijk
- Hoe wil je dat je klanten zich voelen als ze jouw geluid horen
- Welke geluiden zullen uw klanten aanspreken
- Concurrentieanalyse uitvoeren: krijg inzicht in de ervaringen die andere bedrijven creëren met hun audiobrandingstrategie.
2. Afstemmen op uw merkidentiteit: zorg er bij het maken van uw sonische merkstrategie voor dat deze is afgestemd op uw algehele merkidentiteit.
3. Ontwikkel uw geluid: u kunt gebruik maken van geluidsexperts om uw sonische branding te maken of services te gebruiken zoals: Bewolkt die directe toegang bieden tot volledig gelicentieerde geluiden, jingles en liedjes.
4. Creëer consistentie: zorg ervoor dat uw sonic branding consistent is op alle consumentencontactpunten en met elk aspect van uw merkstem.
Dit is het moment om sonic branding te overwegen voor uw merkstrategie. Muziek, jingles, stem en melodieën zijn allemaal geweldige manieren om de ervaring van uw klant te verbeteren, zodat uw merk boven de concurrentie uitsteekt. Begin vandaag nog met het opbouwen van uw merkleiderschap. Je hebt dit!
Van uw site-artikelen
Gerelateerde artikelen op internet