Podcasten 101
Een podcast is een reeks digitale audiobestanden die een gebruiker kan streamen of downloaden naar een persoonlijk apparaat. Hoewel sommige podcasts ook een videocomponent bevatten, bieden de meeste alleen audio-afleveringen. Podcasts zijn er in verschillende formaten, waaronder een enkele host die zijn expertise deelt, een gesprek tussen verschillende hosts of een traditioneel interview. De lengte van podcasts varieert sterk, afhankelijk van het onderwerp en de host.
Waarom zou je een podcast beginnen? Pete McCall, gastheer van de Alles over fitness-podcast, wilde fitnessonderwijs rechtstreeks van de beste experts op het gebied van beweging en wetenschap geven om eventuele verkeerde informatie tegen te gaan. “Als docent met toegang tot veel andere docenten, wilde ik inzicht geven in de soorten gesprekken die we hadden op verschillende evenementen; een kijkje nemen naar wat topfitnessdocenten interessant vinden.” Als gezondheids- en bewegingsprofessional kan het bieden van motivatie en educatie voor uw klanten de klantbinding en -retentie vergroten, terwijl het ook mogelijk wordt om nieuwe klanten te bereiken.
Seran Glanfield, de eigenaar van Spring Three, weet hoe uitdagend het kan zijn voor studio-eigenaren om hun bedrijf op te bouwen en te laten groeien. Zij maakte De Pilates Zakelijke podcast om studio-eigenaren en -managers inzichten en tips te geven door middel van gemakkelijk te consumeren, wekelijkse afleveringen. Niet alleen was podcasten minder tijdrovend dan het schrijven van al haar inhoud, Seran ontdekte nog een bonus: “Ik heb het gevoel dat ik diepere relaties heb kunnen opbouwen met mijn huidige klanten (ze verwijzen naar mijn podcast) en ik vind het geweldig dat ik spreek met mensen over de hele wereld over de groei van fitnessbedrijven.”
Heb je een bericht om te delen? Wil je in contact komen met bestaande klanten of nieuwe klanten aantrekken? Dan is een podcast wellicht iets voor jou.
Sadie Simpson is de presentator van de Tevredenheidsfactor Podcast. Ze vond podcasting de perfecte aanvulling op het zijn van een personal trainer en groepsfitnessinstructeur. “Het is als een extra educatieve kans en een manier om contact te maken met de mensen met wie ik werk, omdat ik ze kan verwijzen naar specifieke afleveringen om te zien wanneer bepaalde onderwerpen in onze sessies aan de orde komen.”
Nieuwe kansen creëren via podcasting
Toen de COVID-19-pandemie in maart 2020 de wereld platlegde, worstelden veel gezondheids- en bewegingsprofessionals met het navigeren in de fitnessruimte. McCall gebruikte dit als een kans om verschillende leiders in de fitnessindustrie te benaderen. “Ik heb gesprekken kunnen voeren met marktleiders zoals Tricia Murphy Madden, Amy Thompson en Randy Hetrick om inzicht te geven in hoe het fitnesslandschap zou veranderen als reactie op de pandemie.
Podcasting creëert nieuwe mogelijkheden om te leren, samen te werken en te netwerken. “Als iemand die als consultant heeft gewerkt, hebben deze gesprekken me waardevolle inzichten opgeleverd over de richting van de branche die ik vervolgens kon gebruiken terwijl ik met verschillende klantorganisaties werkte”, legt McCall uit.
Simpson ondervond vergelijkbare voordelen en kansen. “Het hebben van een podcast heeft me de mogelijkheid gegeven om in het openbaar te praten over onderwerpen die voor mij persoonlijk en professioneel belangrijk zijn”, legt ze uit. Podcasting bood haar ook de mogelijkheid om te netwerken. “Ik heb contact kunnen maken met andere professionals: fitnessprofessionals, therapeuten en diëtisten, en heb relaties opgebouwd die hebben geleid tot verwijzingen van verschillende klanten en die de deur hebben geopend voor andere zakelijke samenwerkingen.”
Podcasting verhoogt uw zichtbaarheid en geloofwaardigheid en vestigt u, de gezondheids- en bewegingsprofessional, als een leider in de branche. Het hosten van een podcast kan bijvoorbeeld leiden tot het schrijven voor publicaties, spreekbeurten en presenteren op conferenties.
Hier zijn drie dingen om over na te denken voordat je een podcast start:
-
- Bepaal uw doel: Wilt u uw geloofwaardigheid in het veld vergroten, van anderen leren of netwerken om meer spreek-, schrijf- of andere kansen in de fitnessbranche te vinden. Neem de tijd om eerst uw unieke standpunt of niche te identificeren. Er is geen juist antwoord – alleen wat goed voor u is.
-
- Bepaal je showtype: Wil je een soloshow maken waarin je je expertise deelt of heb je liever een cohost? Ben je van plan om anderen in de branche te interviewen, en zo ja, hoe ga je mogelijke gasten bereiken?
-
- Schema en plan: Podcasting kan tijdrovend zijn, afhankelijk van het type podcast dat je wilt starten, of je het zelf gaat doen of als je hulp hebt. Ongeacht het formaat, het maken van een podcast omvat inhoudsplanning, onderzoek, schetsen en scenarioschrijven, opnemen, bewerken, publiceren en promoten. Een podcast groeit alleen als je bereid bent er tijd en werk in te steken. Wees tijdens het plannen realistisch over de tijd die je beschikbaar hebt om aan je podcast te besteden.
Beginnen hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Als je begint, gebruik dan wat je hebt en noteer. Je kunt in de loop van de tijd leren en je zult verbeteren door consequent te oefenen. Naarmate uw publiek groeit, kunt u investeren in apparatuur van hogere kwaliteit, zoals een microfoon en bewerkingssoftware, afhankelijk van uw budget. McCall adviseert om bij de basis te blijven en je te concentreren op het ontwikkelen van goede inhoud en het hebben van inzichtelijke gesprekken met gasten.
Podcasting-tools om u op weg te helpen
Project management: asana of Trello
Afleveringsbeheer: LuchttafelTrello of een spreadsheet
Het roosteren: Calendly
Opnemen: Zoom of Riverside.fm
Bewerken: Garage band of Durf
Transcriptie: Beschrijving
Hosting: Buzzsprout
Beste budgetmicrofoon: Samson Technologies Q2U
Download dit voor meer informatie over podcasting Snelstartgids voor gezondheids- en bewegingsprofessionals.
Vond je deze inhoud leuk en ben je geïnteresseerd in meer? Bent u een ACE-gecertificeerde professional? Bekijk onze nieuwe professionele bron, ACE Pro Compass, een centrum van exclusief samengestelde bedrijfs- en carrièregerelateerde inhoud waar je een pad naar keuze navigeert, kansen verkent en tools ontdekt om je carrière in de gezondheids- en bewegingsindustrie op te bouwen en aan te passen .